2015. augusztus 1., szombat

A Könyv rabjai

Mia Friedrich:
Oversized Butterfly Chained to Ground


Július elején zajlott Budapesten a Meleg Büszkeség Hete (Pride), aminek kapcsán az általam látogatott keresztény blogokon több írás is megjelent. A legnagyobb felháborodást az kavarta, hogy az idén egy önmeghatározásában keresztény csoport is részt vett a szombati felvonuláson. A Keresztények a melegekért mozgalom azért jött létre, hogy elősegítse a párbeszédet a keresztények és az LMBTQ közösség tagjai között. A mozgalom tagjaként a felvonuláson résztvevő Balati posztolta élménybeszámolóját a felvonulásról és véleményét egyes keresztények elutasító hozzáállásáról. A következő napokban felpörögtek az események. Szabados a maga cikornyás stílusában Sfi pedig kevésbé mívesen gyakorlatilag szétszedte a fiút. Nem mondhatom, hogy most, hogy a "bízniszből" kiszálltam öröm volt nézni, ahogy keresztények szapulják egymást. Sajnos a már jól ismert mintát követték az események. Két párt alakult ki, a "fundik" meg a "libsik". Ami nagyon izgalmas volt számomra, hogy épp Balati volt az, aki a két párt közzé állva próbálta lecsöndesíteni a vihart. Többször jelezte, hogy az ő álláspontja nem világos még a kérdésben, hisz nem tett közzé bejegyzést arról, mit gondol az azonos neműek szexuális együttlétéről (ami ugye a vita központi kérdése volt...).

Mit lehet a mélyben?


A Bibliában szerepelnek olyan részek, amelyek alkalmasak az LMBTQ közösség tagjai elleni gyűlöletkeltésre. Ezek alapján a fundamentalista irányzat a dühöngéstől egészen odáig jut, hogy "féltését" fejezze ki a homoszexuális életvitelt folytatók irányába, hisz a könyv amely alapján számukra összeáll a világ azt egyértelműen bűnnek nevezi. Számukra az igei hűség érték. A kultúránk azonban teljesen más irányba halad - a valóságot tekintjük értéknek és az elfogadást. A progeresszívek néha felnéznek a könyv lapjai közül, és ahogy körbetekintenek ezt az értékrendszert látják. Valami oknál fogva képesek elsajátítani az elfogadást és a - többé-kevésbé - feltétel nélküli szeretetet, amelyet szerintük Jézus is hirdet. (Szó se róla, mind a két irányzat szelektál a könyvből annak megfelelően, hogy személyesen ők épp mit tartanak értékesnek.) Tehát két érték feszül egymásnak. A rossz hír az, hogy az efféle konfliktusok nem oldhatók fel. Az értékeink olyan mélyen beépülnek a személyiségünkbe, hogy ha engednénk belőlük identitásunk egy szeletét vonnánk kétségbe. Hogyan történhet mégis változás? A progresszívek visszapaszírozhatják a fejüket a könyvbe, a fundamentalisták elkezdhetik figyelni érzéseiket és viselkedésüket, hogy rájöjjenek, melyek azok a hittételek, amelyek kínosan ellentmondanak a józan észnek, az elfogadásnak és szeretetnek, amit néha ők is magukénak vallanak.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése